Modern ondernemerschap en minimaliseren


Al ruim 22 jaar ben ik ondernemer. Zo een 20 jaar geleden was het vooral “in” om als ondernemer een grote auto, parkeerplaats met je nummerbord en een secretaresse te nemen. Ik zie ze nog lopen de net iets te dikke ondernemer met een perfect plaatje genaamd secretaresse ernaast, vaak in mantelpakje en hoge hakken en rode lippenstift op en super slank.

Steeds meer vrouwelijke ondernemers nu en ik moet zeggen ik ben nog nooit een iets te dikke vrouwelijke ondernemer tegengekomen met een mannelijke secretaresse met een six pack en verder een perfect uiterlijk die op commando een kopje koffie brengt. De enige keer dat het in de buurt kwam was een scene van Ally McBeal, geweldig!

Die tijden zijn dus (bijna) voorbij 🙂

Maar ja, nu twee jaar corona achter de boeg, de wereld staat zowat letterlijk in brand of onder water, wat is dan een moderne ondernemer. Daar ben ik naar op zoek…wat wil ik als ondernemer uitstralen.

We staan voor een flinke bedrijfsgroei en dus neem ik de tijd om in december na te denken over onze bedrijfscultuur en hoe gedraagt een moderne ondernemer zich?

Naar mijn mening is een moderne ondernemer, iemand die enthousiast naar zijn werk gaat, zijn stress kan delen in de groep zodat het opgevangen kan worden, goed zorgt voor zijn lichaam en geest. En daarnaast laat zien dat de kracht van het ondernemerschap/leiderschap niet ligt in de hoeveelheid materie die je verzameld (meestal geld), maar ligt in de kennis van zaken die je hebt en het respect dat je verdiend van je omgeving. Met de omgeving bedoel ik dan voornamelijk je eigen personeel en je klanten, maar zeker ook collega ondernemers. Het “gebral” van wie de nieuwste auto heeft, de grootste boot, de hoeveelste ski vakantie je weer hebt gemaakt, kun je dat anno 2023 nog maken?

Als je je daarop verder gaat inlezen kom je bij een moderne term uit en die noemen ze “minimaliseren”. De maand december neem ik dus niet alleen tijd voor onze nieuwe branding, groeiplannen, front-end en back-end marketing. Maar ga ik ook zeker kijken naar mijzelf als ondernemer en naar onze bedrijfscultuur. Dankzij de OCAI die we hebben laten uitvoeren hebben we al een aardig beeld, de conclusies ben ik best trots op al, o.a.:

“Het is niet hun voornaamste doel om de maximale winst te behalen of concurrenten uit het veld te slaan. Daarnaast zijn de medewerkers niet competitief ingesteld, maar werken zij liever naar succes toe in teamverband.”
Lees hier meer over ons